loading...
RHTYUEA
انگورستان بازدید : 4 پنجشنبه 03 تیر 1395 نظرات (0)
شهرستان جهرم یکی از شهرستانهای استان فارس ایران است. مرکز این شهرستان، شهر جهرم است.

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۷۵ برابر ۱۹۷٫۱۲۸ و در شهریور ۱۳۸۹ برابر ۲۱۱٬۳۳۱ نفر بوده است[۱]. مردم منطقه به زبان فارسی با گویش‌های محلی سخن می‌گویند. اکثر ساکنان این شهر مسلمان بوده و شیعه مذهب هستند.


شهرستان جَهرُم از شمال به شهرستان فسا، از باختر و جنوب به شهرستان فیروزآباد، از خاور به شهرستان داراب، از شمال غربی به شهرستان شیراز و از جنوب شرقی به شهرستان لارستان محدود می‌شود. شهرستان جهرم در ۵۳ درجه و ۳۳ دقیقه طول جغرافیایی و ۲۸ درجه و ۳۰ دقیقه عرض جغرافیایی و بلندی ۱۰۵۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. رودخانه‌های قره‌آغاج سیمکان و شور از مهم‌ترین رودخانه‌های این منطقه‌است. آب و هوای شهرستان جهرم به طور کلی گرم و در نواحی کوهستانی معتدل است. راه‌های اصلی این منطقه عبارت اند از:

    راه جهرم – لارستان به طول ۱۵۵ کیلومتر
    راه جهرم – شیراز به طول ۱۷۰ کیلومتر
    جهرم – قیر به طول ۷۵ کیلومتر
    جهرم-خاوران-سروستان 95 کیلومتر


جمعیت این شهرستان، برابر با ۲۶۰,۳۱۲ نفر است. شهرستان جهرم سومین شهرستان پرجمعیت استان فارس و شهر جهرم با 140،000 نفر جمعیت دومین شهر پر جمعیت استان فارس می باشد.


زبان


زبان مردم این شهرستان، زبان فارسی است و شماری از واژه‌هایی که در جهرم به کار می‌گیرند نزدیکی با زبان پارسی میانه دارد. جهرمی ها لهجه ی خاصی دارند که به لهجه ی شیرازی بسیار نزدیک است.


نژاد


نژاد جهرمی ها نژاد پارس است، البته در این شهرستان اقلیتهای اندکی از عربهای درازی ، ترکهاو همچنین عشایر پارس نژاد باصری[۲] هم زندگی میکنند که سابقه‌ی سکونت آنها در جهرم به زمان رضاشاه و سکونت اجباری عشایر بر می گردد.


دین


دین جهرمی ها هم مثل همه ی ایران تا قبل از اسلام زرتشتی بوده که با ظهور اسلام همه ی مردم جهرم هم مسلمان شدند. اکنون نیز تقریبا 100% جهرم مسلمان شیعه هستند و در این شهرستان امامزاده و بقاع متبرکه ی بسیار زیادی وجود دارد که نشاندهنده ی عمق اعتقادات آنهاست. علاوه بر این مراسم تاسوعا و عاشورا در این شهرستان آنچنان باشکوه برگزار میشود که از معدود شهرستانهایی است که مراسم عزاداری اش در تاسوعا و عاشورا به صورت زنده از شبکه های مختلف سیما پخش میشود.


پیشینه


جهرم یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که سابقه ی آن به زمان هخامنشیان برمیگردد. همانگونه که در شاهنامه نیز از جهرم نام برده شده است.


دانشگاهها


دانشگاه علوم پزشکی جهرم دانشگاه آزاد جهرم دانشگاه جهرم دانشگاه غیرانتفاعی اندیشه دانشگاه پیام نور جهرم دانشگاه علمی-کاربردی جهرم دانشگاه پیام نور خاوران


صنایع و معادن


صنایع و کارخانه‌های موجوددر این شهرستان بیش‌تر در ارتباط با محصولات کشاورزی راه اندازی شده‌است. کارخانه‌های مربوط به صنایع‌غذایی و کارخانه‌های تهیه مصالح ساختمانی مهم‌ترین کارخانه‌های این شهرستان را تشکیل می‌دهند. یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های آرد خاورمیانه و سیلوهای گندم کشور در این شهر قرار دارد. همچنین بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است و بخش بخار آن در حال تکمیل است. توان تولیدی نهایی این نیروگاه ۱۴۳۴ مگا وات نامی است.


کشاورزی و دامداری


کشاورزی و باغ‌داری در این شهرستان به صورت سنتی و نیمه صنعتی است اما به علت موقعیت خاص جغرافیایی، باغ داری پایه اصلی اقتصاد این شهرستان را تشکیل می‌دهد. در این میان، باغ‌های مرکبات و خرما از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.انواع مرکبات، خرما(خرمای شاهانی این شهر شهرت جهانی دارد)، گندم، جو، برنج، بنشن، تره بار از مهم‌ترین محصولات جهرم است. دام‌داری در ین شهرستان بیش‌تر بر روش سنتی صورت می‌گیرد، اما در اطراف شهر جهرم دام‌داری‌های مدرن جهت پرورش گاوهای نژاد اصیل یا الشتین اختصاص دارد. دام و فرآورده‌های دامی از تولیدات این بخش به شمار می‌آیند.لیموترش از مهم‌ترین مرکبات این شهرستان است و عمده لیموی تولیدی در استان فارس در این منطقه تولید می‌شود اما آبلیموی آن به نام آبلیموی شیراز معروف شده‌است در حالی که شهر شیراز لیموترش چندانی ندارد.


صنایع دستی


مهم‌ترین صنعت دستی این شهرستان قالی‌بافی است به طوری که یکی از ارکان مهم رشد اقتصاد شهرستان جهرم را تشکیل داده و هر ساله نیمی از این محصولات را که شامل قالی، جاجیم و گلیم است به شهرهای دور و نزدیک صادر می‌شود. زیربنای اقتصادی شهرستان جهرم را کشاورزی، باغ‌داری، دام‌داری و قالی بافی تشکیل می‌دهد. طبعاً بازرگانی نیز در همین سمت و سو حرکت می‌کند و مرکبات، خرما و تره بار، قالی، جاجیم، پنبه و بادام مهم‌ترین اقلام صادراتی جهرم را تشکیل می‌دهد. بخشی از این محصولات نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه